Prima pagină » Uncategorized » ORIGINEA ŞI EVOLUŢIA CONCEPTULUI DE STRATEGIE

ORIGINEA ŞI EVOLUŢIA CONCEPTULUI DE STRATEGIE

Etimologic cuvântul strategie provine din gresul „strategos” şi reprezenta titulatura unuia din cei 10 magistraţi supremi aleşi pentru un an în Atena antică.Apoi a dobândit semnificaţie de „general” cu referie la rolul de conducător de armată în oraşele stat ale Greciei antice.În vremea lui Alexandru Macedon, sensul cuvântului se referea la capacitatea de a utiliza forţa militară într-o confruntare şi a crea un sistem de guvernare global.

Termenlul s-a încetăţenit în vocabularul militar desemnând „arta de a conduce un război”.

Principii de bază ale strategiei politico-militare ale lumii antice le regăsim în dezvoltarea pe termen lung ale marilor corporaţii de astăzi, combinate cu tehnologia actuală şi sistemul prezent de valori.

În prezent termenul se utilizează în înţelesuri diferite în funcţie de domeniul de studiu:

–        arta de a folosi cu dibăcie toate mijloacele disponibile în vederea asi­gu­ră­rii succesului într-o luptă (arta de a conduce un război) – definiţie din domeniul militar;

–        plan complet, care specifică ce opţiuni va avea jucătorul în orice situţie posibilă – teoria jocurilor din matematică;

–        percepţia prin care se desemnează un curs prestabilit de acţiune pentru a so­luţiona o situaţie – DEX;

–        schiţă sau proiect ce constă într-o manevră menită să asigure depăşirea unui concurent;

–        modul în care întreprinderea acţionează şi alocă resursele în vederea realizării obiectivelor;

–        capacitatea de a crea avantajele competitive de mâine mai repede dacât sunt capabili concurenţii să le imite pe cele pe ca le posedă compania astăzi.

Strategia este:

–        un plan – formarea conştientă a cursului acţiunii;

–        o manevră de păcălire – strategemă, realizată cu scopul de a obţine un avantaj asupra acestuia;

–        un model de comportament – consistenţa modelului determină strategia,; lipsa consistenţei denotă lipsa strategiei;

–        o poziţie – mod de localizare a întreprinderii în mediul extern;

–        o perspectivă – un mod al întreprinderii de a reflecta prin „caracterul – personalitatea sa” lumea înconjurătoare (strategie – în domeniu militar; cultură – antropologi; ideologie – sociologi; teoria afacerii sau forţa conducătoare – în domeniul managementului)

Construcţia formală a unei strategii ţine de:

–        definirea unui misiuni, ca scop fundamental, şi a unor obiective de atins;

–        elaborarea unui program de etapizare a unor acţiuni menite pentru atingerea obiectivelor;

–        definerea unui set de politici care ghidează acţiunile;

–        existenţa unui mediu advers, competiţional sau conflictual.

 


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: