Prima pagină » Uncategorized » Forme şi categorii de previziune

Forme şi categorii de previziune

În funcţie de lungimea orizontului de previziune, pot exista:

  • previziuni pe termen foarte lung (poat fi  pe 30 de ani sau chiar mai mult – vezi compania Shell)
  • previziuni pe termen lung (de obicei între 3 şi  10 ani)
  • previziuni pe temen mediu (cuantificat în luni sau trimestre dar poate să ajungă şi până la 1 sau 2 ani)
  • previziuni pe termen scurt  ( la nivel de zile sau săptămâni)
  • previziuni pe termen foarte scurt ( 1 oră, 10 minute, 5 minute etc. – specifice tranzacţiilor bursiere)

Trebuie precizat faptul că nu se pot stabilii bariere ferme în delimitarea lungimii  unui orizont de

previziune acestea  depinzând foarte mult de domeniul de activitate (ceea ce pentru o companie cu producţie industrială reprezintă un termen scurt pentru un fond de investiţii financiare poate reprezenta  un termen lung)

 

În funcţie de gradul de agregare a rezultatelor, putem avea:

  • previziuni sintetice (globale)
  • previziuni analitice (detaliate)

 

În funcţie de natura informaţiilor utilizate în procesul previzional sunt utilizate metode:

  • cantitative
    • Extrapolarea seriilor de timp
    • Metode econometrice
    • Inteligenţa artificială (reţele neuronale şi algoritmi genetici)
    • Analiza tehnică  (specifică tranzacţiilor bursiere)
    • Indicatori de anticiparea a ciclurilor economice
    • etc.
  • calitative (subiective/intuitive)
    • Simulare prin roluri
    • Grupuri de interacţiune (Brainstorming, Delphi etc.)
    • Anchete statistice

 

În funcţie de aria lor de acoperire pe diverse domenii există:

  • metode generale de previziune
    • Extrapolarea seriilor de timp
    • Metode econometrice
    • Inteligenţa artificială (reţele neuronale şi algoritmi genetici)
    • Simulare prin roluri
    • Grupuri de interacţiune
    • Anchete statistice

 

  • metode speciale de previziune
    • Analiza tehnică  (specifică tranzacţiilor bursiere)
    • Previziunea situaţiei financiare la nivel de întreprindere (bilanţ , cont de profit şi pierdere, flux de numerar)
    • Indicatori de anticiparea a ciclurilor economice (la nivel macroeconomic)
    • Previziuni de marketing (intenţiile şi preferinţele consumatorilor, pieţe test etc.)
    • etc.

 

 

 


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: