Acasă » Uncategorized » COMPARAŢIA LEASINGULUI CU ALTE FORME DE ACHIZIŢIONARE A BUNULUI

COMPARAŢIA LEASINGULUI CU ALTE FORME DE ACHIZIŢIONARE A BUNULUI

În achiziţia bunului, utilizatorul are optiunea (din multiple variante) costul net al achiziţiei, ce are un rol primordial . Acesta se calculează ţinând seama de preţul de achiziţie al bunului şi de o serie de alte elemente ce infiuenţează mărimea acestuia:

–          economia fiscală;

–          factorul de actualizare;

–          diferitele tipuri de asigurare pe care utilizatorul este obligat să le efectueze;

–          cheltuieli specifice fiecărui tip de achiziţionare.

 

4.1. Achiziţionarea bunului cu plata cash

 

În cazul în care se aelege această variantă, utilizatorul va imobiliza întreaga sumă de 122589 €.

Dreptul de proprietate va reveni utilizatorului în momentul livrării bunului. De asemenea, utilizatorul va plăti contravaloarea impozitului pentru sumele avansate.

Din totalul de 122589 €, utilizatorul va recupera pe costuri doar 2043 €, echivalentul amortizării autocamionului pe luna în care se efectuează plata, diferenţa de 120546 € va reprezenta venituri impozabile. La un impozit pe profit de 25%, utilizatorul va plăti statului 30136 € (25%x120546 €). Prin urmare, în luna în care va achiziţiona bunul, beneficiarul va plăti 122589 € + 30136 = 152725 €.

Deoarece finanţarea achiziţiei bunului poate fi realizată din fonduri de investiţii, este posibilă existenţa unor facilităţi fiscale care să diminueze mărimea impozitului. Ideal ar fi ca sumele totale avansate să fie echivalente cu preţul bunului achiziţionat.

 

 

4.2. Achiziţionarea bunului prin contractarea unui credit bancar

 

Această variantă este destul de dificil de pus în practică datorită condiţiilor actuale ale economiei romaneşti şi mărimii dobânzilor la creditele acordate.

Dacă totuşi utilizatorul optează pentru această variantă, trebuie să se ţină seama de următoarele elemente:

– valoarea creditului reprezintă 80% din valoarea investiţiei, restul de 20% reprezintă aport propriu;

– operatorul trebuie să gireze cu un bun a cărui valoare este cel puţin de două ori mai mare decât cea a creditului;

– utilizatorul este obligat să efectueze asigurarea CASCO (4% din valoarea autocamionului pe an);

– pe lângă această asigurare, utilizatorul trebuie să realizeze asigurarea bunului cu care gajează (Asigurare Property) — în valoare de 0,07% din valoarea acestuia;

– comisionul de gestiune perceput de bancă (3,9% din valoarea creditului);

– cheltuielile cu realizarea studiului de fezabilitate se ridică la valoarea de

500€;

rata dobânzii la valută este de 13% pe an;

– creditul se acordă pe o perioadă de 2 ani;

Prin urmare valoarea creditului va fi de 98071 € (80%) restul de 20% reprezentând aportul propriu.

Costul net actualizat al achiziţionării bunului prin contractarea unui credit bancar este de 128.870 €. (vezi tabelul nr.4.1)

Costul net actualizat aI achiziţionării bunului prin contactarea unui credit

bancar

Tabel nr. 4.1

 

PROGRAM DE AMORTIZARE A ÎMPRUMUTULUI  

Finanţare

proprie

 

Comision de

gestiune

Cheltuieli

cu studiul

de fezabilitate

 

Anul (h)

 

Total

serviciul

datoriei

 

Dobânda

 

Rata

Scadentă

 

Sold  rămas de

rambursat

1 2 3 4 5 6 7 8
0 58,857 9825 49.0355 98071 24518 3824 500
1 52.487 3455 49.0355 49032
2 0
TOTAL 111.344 13.280 98.064 24.518 3824 500

 

 

An(h) Ch. cu

asig.

CASCO

(4%din pretul bunului)

Ch.cu

asigurarea

PROPERTY

Amortizare Total

cheltuieli

Cheltuieli

deductibile

de impozit

Economie

fiscala

Cost net Factor de

actualizare

(1/(1+0.13))h

Cost net

actualizat

  9 10 11 12=2+6+

7+8+9+10

13=3+7+8

+9+10+11

14=0,25

%x13

15=12-14 16 17=15×16
0 4904 1716 24518 94319 45.287 11.321 82.998 1 82.998
1 1904 1716 24518 59107 34.539 8648 50.459 1/1,13 45.872
2
Total 9808 3432 49036 153.426 79.826 19.969 133457 128.870

 

 

4.3. Achiziţionarea bunului cu plata în rate

Exemplul prezentat în continuare este unul ipotetic, din considerente economice. În realitate, nici o firmă ce comercializează autocamioane nu foloseşte sistemul de rate, datorită preţului mare al acestora şi riscului mare de neplată al cumpărătorilor (dat fiind faptul că aceştia devin proprietari în momentul livrării bunului).

Alegerea acestei variante trebuie să fie precedată de luarea în considerare a următoarele elemente:

– avansul, reprezentând 40% din valoarea bunului;

– utilizatorul – trebuie să gireze cu un bun a cărui valoare este cel puţin de 2 ori mai mare decât valoarea autocamionului contractat;

– trebuie să efectueze obligatoriu asigurarea CASCO şi Property;

– trebuie să plătească asigurarea de risc de neplată. Asigurarea de risc de neplată (de risc financiar) se realizează între societatea fumizoare a bunului şi o societate de asigurări pentru asigurarea situaţiilor în care utilizatorul nu-şi mai respectă obligaţiile financiare. În acest caz societatea de asigurări despăgubeşte societatea ce comercializează bunul în rate prin plata tuturor obligaţiilor pe care societatea beneficiară a bunului le mai avea de plată până la sfarşitul contractului, şi de asemenea se ocupă de recuperarea bunului sau a garanţiilor.

În contractul de asigurare pentru vânzarea de bunuri cu plata în rate, riscurile acoperite sunt atât riscul de neplată, cât şi riscurile generale pentru care se asigură bunul (incendiu, explozie, furt).

– dobânda percepută este de 1 5%;

–   contractul cu vânzarea în rate se desfăşoară pe o perioadă de 2 ani

Cheltuielile deductibile în acest caz sunt reprezentate de arnortizare, dobânda şi cele trei tipuri de asigurări.

În aceste condiţii costul net actualizat al bunului achiziţionat cu plata în rate este de 146.925 €. (vezi tabelul nr.4. 2).

Costul net actualizat al achiziţionării bunului cu plata în rate

Tabelul nr.4.2

 

Anul Avans

(40%

din pretul

bunului)

Rate

 

Asigurarea

CASCO

(4%)

Asigurare

de risc de

neplata

(2,75%)

Amortizare Total

cheltuieli

Asigurare

PROPERTY

Valoare

ramasa de

achitat

(60%din pretul

bunului)

 

Dobanda

(15%)

     
1 2 3 4 5 6 7 8 9=2+3+4+5

+6+7

0 49036 36777 18388 4904 3371 1716 24518 114192
1 36777 18388 4904 3371 1716 24518 65156
2  
Total 49036 73554 36776 9808 6742 3432 49036 179348

 

Anul Cheltuieli

deductibile

de impozit

Economia

fiscala

Cost net Factor de

actualizare

1 / (1+0,13)h

Cost net actualizat
  10=4+5+6+7+8 0,25%x10=11 12=9-11 13 14=12×13
0 52897 13224 100968 1 100968
1 52897 13224 51932 1/1,13 45957
2
Total 105794 26448 152900 146925

 

4.4. Achiziţionarea bunului în leasing

În acest paragraf sunt prezentate câteva argumente pro şi contra pentru achiziţionarea bunului în leasing în comparaţie cu formele de achiziţionare prezentate. Valoarea bunului (preţul CIP) este de 122.589 €.

În paragraful 3.3. am prezentat metodologia de calcul a costului achiziţionării bunului prin leasing, luând în considerare economia fiscală şi actualizarea. Astfel, costul net (achiziţionat) al leasingului financiar a fost de 132.084 €.

În tabelele 4.3, 4.4 şi 4.5 sunt prezentate comparativ formele de achiziţionare amintite.

 

Comparaţia achiziţionării bunului prin leasing cu achiziţionarea cu plata cash

Tabel nr.4.3

 

Leasing Plata cash
Imobilizarea în prima lună este de 20% (valoarea avansului). Imobilizarea în prima lună este de 152.725 € (preţul bunului şi impozitul plătit statului).
Plata bunului se face eşalonat, în rate lunare, pe măsura obţinerii de rezultate economice din folosirea bunului. Plata se face în momentul încheierii contractului.
Beneficiarul devine proprietarul bunului la sfarşitul contractului. Beneficiarul devine proprietarul în momentul livrării bunului.
Nu există un decalaj de timp între momentul efectuării plăţii şi deducerea cheltuielilor. Există un decalaj de timp între momentul efectuării plăţii şi deducerea cheltuielilor (plata se face în momentul livrării, pe când deducerea cheltuielilor cu amortizarea se face eşalonat, în fiecare lună, pe toată durata normată de funcţionare a bunului).

 

 

 

 

 

Comparaţia achiziţionării în leasing cu achiziţionarea prin contractarea unui

credit bancar

Tabel nr.4.4

 

Leasing Credit bancar
Costul net actualizat 132.084 € Costul net actualizat 128.870 €
Nu se garantează cu active fixe din proprietatea beneficiarului Se garantează cu active imobilizate cu o valoare mult mai mare decât creditul contractat.
Condiţiile impuse de societatea de leasing privind bonitatea firmei sunt mai uşor de îndeplinit. Exigenţele băncii privind bonitatea firmei sunt mult mai mari; de aceea în realitate, contractarea unui credit este mai greu de obţinut.

 

 

 

Comparaţia achiziţionării bunului în leasing cu achiziţionarea cu plata în rate

Tabel nr.4.5

Leasing Plata în rate
Costul net actualizat: 132.084 € Costul net actualizat: 146.925 €
Achiziţionarea în leasing nu necesită garanţii din partea beneficiarului. Se garantează cu active imobilizate afiate în proprietatea beneficiarului.
Cheltuielile cu asigurarea riscului de neplată sunt mai mici. Riscul de neplată este mai mare, de aceea cheltuielile cu asigurarea de risc de neplată sunt de obicei mai mari.
Dreptul de proprietate se transferă beneficiarului la sfarşitu1 contractului, la opţiunea acestuia. Dreptul de proprietate revine beneficiarului în momentul încheierii contractului.

 

În concluzie, se poate observa avantajul leasingului faţă de celelalte forme de achiziţionare a bunului.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: